Elmoped guide – allt du behöver veta för att köpa elmoped!

Elmopeden är en fantastisk uppfinning. Den går tyst och är lätt att ladda. Du slipper köra till en mack för att skaffa bensin då du kan tanka din elmoppe direkt i vägguttaget därhemma.

För att köpa rätt elmoped så gäller det att tänka till. Ska du åka långt med den, hur kommer moppen att klara skarpa kurvor, och tycker du att designen är viktig?

Det är sant att du inte behöver en laddbox hemma som när du kör elbil men det kan ändå finnas saker som kommer att krävas för att du ska trivas med din elmoppe som god förvaring och bästa möjliga lås.

Här ska vi se närmre på frågor och fakta som du behöver för att välja bästa elmopeden för dig. Idag så finns det flera bra val till olika budget. Det är inte så enkelt att en dyrare el moped är ett bättre val. Du kan också tjäna på att handla din elektriska moped online från en återförsäljare som kan ge bättre priser.

Om du inte har tid och lust att läsa igenom all information på den här sidan ska du veta att det är Vespa Elettrica  som är den allra bästa elmopeden genom elmopedstiderna. Den är bäst i test och kommer från ett märke som det går att lita på.

Nu kan det dock bli väldigt dyrt med denna elmoped och då är det bra att veta att den inte är ensam herre på täppan och att vi kan se flera modeller som är på gång att köra om. Om du inte har budget för Vespa Elettrica bör du satsa på en Viarelli Potenza klass I som är otroligt prisvärd.

Viarelli Piccolo Li
Klass I

Plus

  • Pigg & snabb

  • Pendlig

  • Smidig & lätt

Minus

  • Litet lastutrymme

4/5

18 990 kr

Evess elvespa

Plus

  • Snabb och snygg

  • Smart Engine!

  • Vacker design

Minus

  • Utan mobilfack

5/5

20 999 kr

Ella elmoped
Klass I

Plus

  • För 2

  • Mopedbil!

  • Enkel körning

Minus

  • Dyrare

  • Stor

4.5/5

49 995 kr

Viarelli Palermo
Klass I

Plus

  • Portabelt batteri

  • Retrostil

  • Bosch-motor

Minus

  • 5 mil räckvidd

3.5/5

22 990 kr

Viarelli Potenza
Klass I

Plus

  • Stark & snabb

  • Prisvärd

  • Häftig

Minus

  • Inga!

5/5

26 990 kr

NIU N-Sport
Klass II

Plus

  • Snabb

  • Minimal service

  • Ekonomisk

Minus

  • Större modell

4.5/5

33 995 kr

MGB flakmoped
Klass I

Plus

  • Populär

  • Stark

  • Snabbladdad

Minus

  • Inte sportig

3.5/5

44 950 kr

Viarelli Vincero
Klass I

Plus

  • Ekonomisk

  • God prestanda

  • Klassisk design

Minus

  • Större scooter

  • Inte så sportig

5/5

29 990 kr

Elfordon blir alltmer populära och det är många som frångår klassiska bensinmopeder och vespor för att köra på el. Detsamma händer med bilar. Sveriges regering valde till och med att erbjuda avdrag till personer som köpte elfordon år 2018. 

Det här är inte aktuellt för elmopeder 2021, men håll utkik. Svensk politik tycks fortfarande vara inriktad på att förbjuda bensinmotorer och satsa fullt ut på den elektriska teknologin.

Låt oss börja med att se på mycket vanliga frågor och svar. Dessa frågor om elmoped som fordon bör du ha koll på innan du går vidare och bestämmer dig för en viss modell. De kommer också att hjälpa dig att bena ut precis hur du har tänkt använda din moppe som går på el.

Viarelli Piccolo Li Klass I

För stadstrafik är det underbart med en elmoppe som är lätt att manövrera med. Viarelli Piccolo Li klass I är en snabb rackare som du kan ha stor glädje av. Det här är ingen nyhet. Viarelli Piccolo Li har länge angetts som en elmoped bäst i test. År 2020 uppgraderades batteriet och det gör att denna modell hänger kvar i toppen när vi börjar se på bästa elmopeden 2021!

Det här är en lättviktig moped som har en pigg motor med 2kW effekt. Du kan ta dig 60 km på en laddning och det fungerar alldeles utmärkt när du bara kör i stadsmiljö. På 6 till 8 timmar är batteriet laddat så det är bara att plugga in i väggen på kvällen för att ha elmopeden redo att köra på morgonen.

Fullrulle ger Viarelli Piccolo Li ett högt betyg men inte full pott. Det beror på att den är aningen plastig i sin konstruktion. Dessutom har du inte mycket plats för packning under sadeln. Men om du är ute efter något prisvärt för kul körning kan Piccolo Li rekommenderas.

Viktiga egenskaper:

  • Klass I, 45 km/h
  • Portabelt litiumbatteri
  • Lättmanövrerad
  • 2 kW effekt
  • Upp till 800 laddningscykler
  • USB-utgång

Fullrulles betyg: 4 av 5 stjärnor

Du hittar Viarelli Piccolo Li Klass I på Motorsweden.se

Vespa Elettrica Klass I

Har du budgeten för en helt fantastisk elmoped är det Vespa Elettrica som gäller. Fullrulle älskar den här mopeden för dessa vackra design, smidiga körning och så, ja det är ju en Vespa! Om du vill köra snabbt och mjukt bör du skrapa ihop slantarna som krävs för denna modell. Den slår det mesta!

Du är klar med laddningen på 4 timmar. Därefter kan du köra upp till 100 km med batteriet som kan laddas om 1000 gånger innan det behöver bytas ut. Kör som en kung. Backa om du vill. Det är något helt unikt med denna elmoppe.

Du kan plugga din smartphone till mopeden som har en multimedia plattform med GPS. Vespa Elettrica är ett rent nöje!

Viktiga egenskaper:

  • Klass I, 45 km/h
  • Upp till 100 km på en laddning
  • 1000 laddningscykler
  • Kan backa
  • 4 timmar laddningstid
  • 4 W batterikraft

Fullrulles betyg: 5 av 5 stjärnor!

 

Ella Elmoped Klass I

Egentligen är Ella inte en elmoped, det här är en mopedbil som drivs med el. Den har tak och dörr och ger ett finfint skydd mot väder och vind. Det finns gott om plats för packning och Ella kan vara ett perfekt val för dig som behöver ta lite saker med dig då du ska till jobbet eller träningen.

Ella Elmoped finns också som klass II och du kan välja mellan svart eller vit färg. På 8 timmar är batteriet laddat och då kommer du hela 70 km med mopeden. Det här kan vara ett bra val för många men tänk på att den här mopeden är tyngre. Det blir inte alls samma sportiga körupplevelse som du får till exempel med en Vespa Elettrica.

Viktiga egenskaper:

  • Klass I, 45 km/h
  • 1000 W elmotor
  • Med tak och dörr!
  • Upp till 70 km
  • 8 timmars laddning
  • Stereo
  • Klarar 300 kg last

Fullrulles betyg: 4,5 av 5 stjärnor

Du hittar Ella Elmoped Klass I på Motorsweden.se

 

Viarelli Palermo Klass I

Det här är en fin moped och den kan vara ett bra val för dig som vill ha fina köregenskaper. Formen är vacker och en Bosch-motor ger dig god kraft. Det här är hög kvalitet och en moppe som du kan få stor nytta av. Ett portabelt batteri är något som gör det mycket enklare att använda en Viarelli Palermo elmoped.

Det som gör att Fullrulle inte faller av stolen och ger högt betyg till Viarelli Palermo är att du inte kommer så långt med varje laddning. Dessutom kan du får en likvärdig moped för ett lägre pris.

Viktiga egenskaper:

  • Klass I, 45 km/h
  • Litiumbatteri
  • 2 kW Bosch motor
  • Upp till 50 km räckvidd
  • Portabelt batteri
  • 5–6 timmars laddning
  • 700 laddningscykler

Fullrulles betyg: 3,5 av 5 stjärnor

Du hittar Viarelli Palermo Klass I på Motorsweden.se

 

NIU N-Sport Klass II

De som har köpt NIU N-Sport klass II ger mopeden höga betyg. Det här är en modell som är kul och smidig att köra. Den kräver minimal service och passar mycket bra för den som just ska komma igång med att köra moppe. Det är ett plus att mopeden är stöldskyddad. Det här gör det lättare att ta den med sig och till exempel parkera vid skolan eller utanför träningen.

Anledningen till att den här elmopeden får 4 stjärnor av Fullrulle och inte 5 är att du inte kommer så långt med varje laddning. 40 km räckvidd kan dock fungera mycket bra för den som mest kör i tätort.

Viktiga egenskaper:

  • Klass I, 45 km/h
  • 4 mil räckvidd
  • 1,2 kW motorstyrka
  • Panasonic Litiumbatteri
  • 40 km räckvidd
  • Går att montera korgar på mopeden
  • USB-uttag

Fullrulles betyg: 4 av 5 stjärnor

Du hittar NIU N-Sport Klass II och Klass I online på Kopenscooter.nu

MGB flakmoped Klass I

Plugga in batteriet i väggen och efter två timmar har du fyllt det med omkring 80%! Det här är en elektrisk flakmoped som imponerar. Den är byggd för att klara det nordiska klimatet och är ett bra val för dig som behöver flakmoped men helst slipper bensindriven.

Det är förstås inte särskilt smidigt att ta sig fram med den här mopeden vilket beror på att det är en flakmoped. Men hastigheten är god och så även styrkan. För dig som ska köra last i staden eller på landsbygden är det här ett möjligt alternativ.

Viktiga egenskaper:

  • Klass I, 45 km/h
  • 3 kW motor
  • 50 km räckvidd
  • 150 kg lastkapacitet
  • 2–3 timmars laddningstid
  • Klarar det nordiska klimatet

Fullrulles betyg: 3,5 av 5 stjärnor

Du hittar MGB flakmoped Klass I på Motorsweden.se

 

Viarelli Piccolo Klass II

Komfort, smidig körning och kraft. Det här är Viarelli Piccolo Klass II som är ett bra val för dig som inte är ute efter en supersnabb moped. Om det är god ekonomi du vill ha är det här ett bra val. Du kan få riktigt låg milkostnad med Viarelli Piccolo. Dessutom kostar batteriet mindre att ersätta och det kan ju vara bra på längre sikt.

Mopeden har en stabil och trygg väghållning. Mycket bra för hala svenska vägar under höst, vinter och vår. Det finns många fördelar med modellen men du bör vara medveten om att det inte finns mycket utrymme för förvaring. Det är något som bidrar till ett lägre betyg från Fullrulle.

Viktiga egenskaper:

  • Klass II, 25 km/h
  • 1 kW Bosch motor
  • 60 km räckvidd
  • USB-uttag
  • Mycket ekonomisk

Fullrulles betyg: 3,5 av 5 stjärnor

Klassisk Vespa fast billigare

Om du är ute efter Vespa-looken kan du kika på märken som Evolt, se här! Det kan faktiskt vara stor skillnad i pris. En Vespa Elletrica går ju på nära 80 000 kronor medan ett märke som Evolt ligger närmre 20 000 kronor. Om namnet på elmopeden spelar mindre roll och det är Vespa stilen du är ute efter är det här ett tips.

En annan moped med klassisk design till lägre pris är Evess som också har uppmärksammats en hel del i Sverige under senare år.

4 myter om elmopeder

Fullrulle tog ett samtal med August från Evess elmopeder för att få veta mer om vanliga missuppfattningar om elmoppen. August tog upp 4 mycket intressanta punkter som kan vara bra att känna till när du vill köpa moped och står i valet och kvalet mellan elmoppe och bensinmoped.

Här kan du lyssna på ljudfilen från samtalet med August: 

 

Myt 1 – Elmopeder är svaga

En vanlig missuppfattning är att elmoppen är svag för att den inte har tillräckligt med hästkrafter. Jämfört med en Vespa på bensin med 10 hk kan elmoppen från Evess verka svag med sina 2,7 hk. Det är dock så att vridmomentet i elmotorer är bättre än bensinmotorer och det får betydelse.

Ett bättre vridmoment betyder att elmopeden blir effektivare. Evess mopeder har elmotorer på 2000 W och de är starka och pigga. Inte alls svaga, därmed slår vi hål på myten om svaghet!

Myt 2 – Elmopeder har dålig räckvidd

En bensinmoped kan ta dig 100 km innan du måste tanka igen. Det är få elmopeder som håller den nivån med ett batteri men med två är det i stort sett samma. Det får du med Evess mopeder. Lägg till detta att du kan ladda ditt batteri i stort sett var som helst. Du behöver ingen mack, det är bara att plugga i väggen när bränslet är slut.

Med tanke på detta måste vi ändå säga att elmoppen har bättre räckvidd. Ponera att du inser att du måste tanka innan du kör hemifrån. Med elmopeden behöver du inte be om lift för att få fatt i bensinen. Du slipper omvägen om macken.

Myt 3 – Du måste köpa ny moped när batteriet är slut

Inte sant! När batteriet är slut är det dags att köpa nytt batteri, men det går faktiskt att köra jorden runt innan en försämring av elbatteriet börjar märkas. Du kommer ungefär 4000 mil innan det är dags att börja fundera på nytt batteri.

Batteriet tar inte slut direkt. När du köper ett nytt batteri kommer mopeden att bli som ny igen. Du kan köra som den var från början. Du kan även behålla det gamla batteriet som en backup som kan komma till god användning då och då.

Myt 4 – Tystanden är farlig

En fjärde myt om elmopeder är att de kan vara farliga för att de är ljudlösa. De är inte helt ljudlösa men nästintill. Det finns ingen statistik som visar att elmopeder skulle vara farligare än vanliga bensinmopeder vad gäller antal olyckor.

När du sitter på mopeden får du en frihet då det inte är så bullrigt. Det går att prata med den som åker med vilket till och med kan vara en hjälp för att köra säkrare med mopeden. Den som sitter bakom kan ge instruktioner. Bättre än att sitta och skrika eller att försöka kolla på en telefon samtidigt som du kör.

När det är tyst är det också lättare att uppfatta trafiken. Det är något som talar för att myten om att den tysta elmopeden är farligt är just en myt. Tystnaden kan ju vara det som gör att du uppfattar vad som händer i tid och undviker farliga situationer på din elmoppe!

Här kan du höra hela intervjun med August:

Frågor och svar om elmoped

Hur långt kan man köra med elmoped?

Du kan komma många mil med din elmoppe! Det finns modeller som kan köra upp till 8-10 mil innan det blir dags att ladda igen. Men tänk inte bara på hur långt du kommer. Det är också viktigt med ett batteri som kan laddas många gånger utan att antalet mil per laddning går ner!

Vad kostar en elektrisk moped?

Det finns fina elmoppar som inte kostar mer än omkring 15 000 kronor. Dessutom så kan du ju köpa begagnat för ännu mindre. Men om du vill ha högsta kvalitet så kan du få betala allt från 20 000 kronor och upp. Det kan du ha igen i form av batterier som klara mer och som räcker längre.

Hur fort går elmopeden?

Det beror på modellen som du köper. Men räkna med upp till 45 km/h för elmoped klass I. Elmoped klass II går som snabbast i 25 km/h.

Ta en titt på denna video för att se hur fort det kan gå!

Kan man trimma en elmoped?

Nja, det kan bli lite svårt. Du kan köpa ett starkare batteri om du känner att det går för långsamt i uppförsbackar. Men om du är ute efter att trimma moppe så är det bensindrivna varianter du ska se på i första hand.

Hur laddar man elmoppen?

Du laddar mopeden via vägguttaget. Ta loss batteriet och ladda det i ditt hem. Om du inte är hemma så ska du be om lov att få ladda din elmoped. Det är inte gratis och du kan inte bara sticka in din kontakt hur som helst på allmän plats eller i andras hem.

Om du använder elmopeden för längre sträckor är det smart att ha ett extra batteri. Det kan du ta med dig eller ha redo hemma om du inser att du inte hinner ladda det första batteriet i tid.

Får man bygga om elmoped?

Ja, du får bygga om din elmoped. Men frågan är förstås vad du ska bygga. Om det är en elmopedbil så måste du vara noga med att följa de regler som finns för detta fordon inom EU. Du kan inte heller leka hur som helst med konstruktionen för att få plats med fler passagerare. Kontakta Transportstyrelsen för mer information.

Var kan jag köpa elmopeder?

Du finner dem enklast online via butiker som specialiserar sig på elmoppar. Det går att beställa hem. Alternativt så uppsöker du en lokal butik med mopeder som bör ha någon elektrisk variant. Du kan testköra och sedan betänka om du vill köpa lokalt eller hitta ett bättre pris online.

Ska min moped ha en försäkring?

Det kan vara smart. Välj en mopedförsäkring som är särskilt anpassad till den typ av moped som du kör med.

Var får jag köra med elmopeden?

Det beror på klass på mopeden. Med klass II så kan du köra på cykelbanor. Om du har en klass I så går det snabbare och då får du inte köra i cykelfältet med mopeden. Du får heller inte köra med elmopeden på motorvägen. Här kan du se reglerna vad gäller var och hur du får köra med din elmoppe.

Vilken elmoped är bäst, klass I eller klass II?

Det beror på dina behov. Men om du väljer ett bra märke så lär du få en bra elskoter. Det viktigaste är att den lever upp till dina förväntningar vad gäller kraft och hur långt den går innan ny laddning. Utseende kan också vara viktigt så se noga på bilder och film innan du köper.

 Moped klass IMoped klass II
HastighetUpp till 45km/hUpp till 25 km/h
CykelbanaInte tillåtetTillåtet
Dra annat fordonInte tillåtetInte tillåtet
Köra på motorvägInte tillåtetInte tillåtet
Köra på motortrafikledInte tillåtetInte tillåtet
ParkeringSom motorcykelSom cykel

 

20 intressanta fakta om elmopeder

      1. En elmoped klass I kör max i 45 km/h
      2. En elmoped klass II kör max i 25 km/h
      3. En elmoped går tyst. Den startar och accelererar utan att avge det (o)ljud som vanliga moppar är kända för.
      4. Priserna för elmoppar har gått ner. Idag kan du köpa detta fordon för ett pris som liknar det du hade betalat för en bensinmoped.
      5. När du köper en elektrisk moped som klarar 8 mil med en laddning så kan du räkna med ett mil-pris på omkring 25 öre.
      6. Den första elmopeden anses vara en elmotordriven 2-hjuling som uppfanns och patenterades av Ogden Bolton i USA år 1895.
      7. Utan förbränningsmotor, växellåda och ventiler så är servicen mycket enkel. Det är däcken som man måste se över och givetvis också bromsar.
      8. Serietillverkningen av elmopeder kom igång i början av andra världskriget i Belgien. Det var bröderna Maurice och Albert Limelette som började serietillverka. Det fanns ett stort behov av den elektriska lösningen då bensinen ransonerades under kriget.
      9. Det finns elmopeder som har fyra hjul och en kaross. Vi talar i stort sett om en mopedbil fast elektrisk. Den får man köra med mopedkörkort som är för moped klass II.
      10. Det går att köra elmoped året om. Men när det är halt så är det bra att ha däck som klarar detta. Tänk dock på att körsträckan kan minska då kylan kan påverka batteriets kraft.
      11. När det är kallt ute så kan batteriets räckvidd minskas med hälften. Om det är minusgrader så kan det bli ännu mindre.
      12. Elmoppens batteri blir bara bättre och bättre. De blir också lättare att ladda. Det går snabbare och du får ut mer av batteriet.
      13. En elmoped klass II kan köras snabbare än 25 km/h om den har trampor. Det går nämligen att trampa för att få upp farten. Tramporna gör det också möjligt att ta sig fram utan batterikraft.
      14. Beroende på typ av batteri så tar det mellan 5 och 14 timmar att ladda det fullt. Det här kan du göra hemma via vägguttaget.
      15. Ett batteri för elmoped drar inte mer än en laptop. Därmed så kostar det inte mer att ladda elmopeden än vad det gör att ha en laptop igång under samma tid.
      16. Det diskuteras huruvida elmopederna är bättre för miljön eller inte. Men en sak är säker. De är bra för närmiljön eftersom de inte stör med högt ljud och heller inte släpper ut illaluktande avgaser som är giftiga.
      17. En elskoter är enkel att parkera. Om du inte hittar en bra parkering utomhus så kan du rulla in den i lobby eller hus!
      18. Det finns faktiskt elmopeder som är snabbare än bensinmopeder. De kan också accelerera snabbt så att du kommer iväg på nolltid. Det är det här som gör att vissa tycker att elmoppen är roligare att köra än traditionella modeller.
      19. Med elmoppen så blir det aldrig soppatorsk på samma vis som med bensinmopeden. Det är lättare att hitta ett eluttag än att ta sig till en mack och fylla en dunk som kanske inte ens har följt med mopeden på turen.
      20. Elmopeder förekommer även i filmens värld. Du kan till exempel se en kortfilm från Kanada som handlar om vad som händer när en elmoped tas på tur utan lov. Elmopparna förekommer inte lika ofta i filmer som bensindrivna varianter. Det är inte så konstigt. Elmopeden är trots allt en ganska ny företeelse.
        Med elsparkcyklarna är det lite bättre. Vi kan dock se en liten film med James Bond som viker ihop sin elmoped!

Viktigt att tänka på innan du köper en elmoped

Du vill ha den bästa elmoped som finns. Saken är den att det finns många riktigt fina elskotrar. Det kan kännas svårt att hitta rätt. För att du ska hitta bästa elektrisk moppe för dig så ska du tänka på följande punkter…

  • Hur långt du kommer
    Om du ska använda elmopeden till och från jobbet så ska du kolla att den klarar sträckan med en laddning. Sträckan du kommer med moppen kommer att avspeglas i priset. Om du kan tänka dig att ladda oftare så kanske din bästa elmoped är en som inte kommer att gå så långt per laddning.
  • Hur länge batteriet håller

Du kommer att få en ungefärlig uppskattning om hur många gånger det går att ladda batteriet innan det börjar förlora kraft. Det här är viktigt oavsett hur långt du kommer med varje laddning. Dessutom så kan det vara klokt att beakta att kända märken är lättare att hitta reservdelar och nya batterier till.

  • Hur snabbt du kan accelerera

Om det är viktigt för dig att kunna göra rivstarter och köra om alla andra så är detta något du ska se lite närmre på. Men även du som mest ska använda elmopeden till att köra till och från jobbet kan se en fördel med att komma upp i fart snabbare.

  • Förvaring
    Ta en titt på hur mycket förvaring du får och var. Många gånger så är det så att sitsen är ihålig med plats för saker. Dessutom så kan mopeden komma med en låda för hjälm och för annat som du vill ta med dig då du kör.
  • Plats för fler än en

Om du vill skjutsa andra på din elektriska moped så bör den vara gjord för detta. Det kan vara extra bekvämt om det finns plats för fötterna för den som sitter bakom dig.

  • Priset
    Missa inte att du kan få ett bättre pris om du köper din elmoped online. Det kan vara rea och så får du kanske tillgång till en modell som just nu är billigare. På så vis så kanske du får möjlighet att köpa en ny elektrisk moppe till samma pris som en begagnad.
  • Mopedkörkort

Det krävs mopedkörkort och då är det viktigt att du får en effektiv och bra utbildning.

Här kan du se balansövningar som ingår i utbildningen för mopedkörkort: